مُبلغي كه ۲۳ مسجد و ۷ هيئت را به يادگار گذاشته است

فقیه مبارز و ماندگار

فقیه مبارز و ماندگار

هوشنگ صدفي: آيت‌الله «سید مهدي لاله زاري» فرزند خلف مرحوم حاج «سيد محمدصادق لاله‏زاري» از عالمان معروف معاصر تهران بود. او سال ۱۲۸۱ در روستاي «دركه» تهران متولد شد و درس‌هاي سطح را نزد مرحوم «شيخ مهدي نوري» و «ميرزا طاهر تنكابني» آموخت. در زمان آيت‌الله «ميرزا محمدتقي شيرازي» براي تحصيل علوم ديني به نجف اشرف مهاجرت كرد و پس از مدتی به ايران بازگشت. سال ۱۲۹۹ همزمان با كودتاي رضاخان به نجف رفت و مدت ۱۲ سال از محضر استاداني مثل آيت‌الله «اصفهاني» و آيت‌الله «ضياءالدين عراقي» و آيت‌الله شيخ «كاظم شيرازي» بهره‌برد. آيت‌الله لاله‌زاري سال ۱۳۱۷ به ايران مراجعت كرد و در مسجد لاله‌زار به خدمات ديني پرداخت. 

آيت‌الله «سید مهدي لاله زاري» فرزند خلف مرحوم حاج «سيد محمدصادق لاله‏زاري» از عالمان معروف معاصر تهران بود. او سال ۱۲۸۱ در روستاي «دركه» تهران متولد شد و درس‌هاي سطح را نزد مرحوم «شيخ مهدي نوري» و «ميرزا طاهر تنكابني» آموخت. در زمان آيت‌الله «ميرزا محمدتقي شيرازي» براي تحصيل علوم ديني به نجف اشرف مهاجرت كرد و پس از مدتی به ايران بازگشت. سال ۱۲۹۹ همزمان با كودتاي رضاخان به نجف رفت و مدت ۱۲ سال از محضر استاداني مثل آيت‌الله «اصفهاني» و آيت‌الله «ضياءالدين عراقي» و آيت‌الله شيخ «كاظم شيرازي» بهره‌برد. آيت‌الله لاله‌زاري سال ۱۳۱۷ به ايران مراجعت كرد و در مسجد لاله‌زار به خدمات ديني پرداخت. او دوباره براي ادامه تحصيل به مدت ۲ سال به نجف اشرف رفت و سال ۱۳۲۷ به وطن بازگشت و با تقاضاي شهروندان ري 33 سال در مجاورت حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) زندگی كرد. خدمات ارزنده او در شهرري زبانزد عام و خاص بود.  به گفته فرزندانش  او در مبارزات سياسي مردم ايران در طول تاريخ معاصر جايگاه خاصي داشت كه تاكنون مغفول مانده است. مجموعه اسناد ساواك، اين موضوع را به خوبي نشان مي‌دهد. ‏ اخيراً يكي از فرزندانش درصدد جمع‌آوري فعاليت‌هاي ديني‏، علمي و مبارزاتي اوست كه در قالب كتابي عرضه خواهدشد. در طول دوران مبارزات سياسي دوره شهيد «نواب صفوي» و آيت‌الله «كاشاني» و دكتر «مصدق» براي ملي شدن نفت تلاش‌هاي پنهان و ‌آشكاري داشت. او حتي‏ در مراسم چهلم فوت جانگذار آيت‌الله مصطفي خميني مجلس ترحيمي را با سخنراني حجت‌الاسلام «فلسفي» در شهرري با حضور علاقه‌مندان امام (ره) برگزار كرد كه مورد غضب مأموران حكومتي قرار گرفت و به ساواك احضار شد. ‏در طول وقوع دوران انقلاب اسلامي  با صدور اعلاميه‌هاي مستقل در زمینه برآوردن مطالبات برحق مردم و امام (ره) تلاش کرده به عبارتي مي‌توان در يك جمله گفت: «آيت‌الله لاله‏زاري عالمي فاضل، فقيهي ناطق و ‌باني مساجد و مدارس علميه و ياور مبارزات سياسي مردم دين‌مدار شهرري بود. به روايت فرزندانش سنگ بناي قريب به ۲۳ مسجد در تهران و شهرري را بنيان نهاد و برای راه‌اندازي هيئت مذهبي ۷ محله تلاش کرد. او در طول فعاليت‌هاي ديني هيچ‌گاه از مجلس يا منبري وجهي نگرفت و با افتخار در توليد محصولات كشاورزي، تلاش و از اين طريق معاش خود و خانواده‌اش را تأمين مي‌كرد. او توانسته بود با اشتغالزايي جمع زيادي از مردم شهرري را به كار بگمارد. بياناتش بين مريدان، جذاب و منبرش براي هر شنونده‌اي در شهرري و تهران نافذ بود. او در طول 80 سال زندگي پر بركت، نيم قرن براي‌‌ ترويج دين محمد(ص) و مذهب تشيع تلاش كرد. از آثار علمي آيت‌الله لاله‌زاري مي‌توان از «تقريرات اصول مشكيني»، «تقريرات اصول آقا ضيا»، «تقريرات نائيني مباحث الفاظ» و «تقريرات فقه آيت‌الله اصفهاني» نام برد. او با اينكه رساله عمليه داشت و به مرحله اجتهاد رسيده بود اما به احترام مرجع تقليد يگانه عالم تشيع، آيت‌الله‌بروجردي هيچ‌گاه آن را چاپ نكرد. 

روایت فرزندان آیت الله لاله زاری از زندگی متفاوت پدرشان
مجتهدی که کشاورز بـود

 اهالي شهرري هنوز سوز و گداز دعاي كميل و قرآن سر گرفتن شب‌هاي احياي ماه مبارك رمضان شهرري، آيت‌الله لاله‌زاري را به ياد دارند. زماني اين سوز و گدازها در تهران رعشه به اندام سينمارو‌ها و تماشاگران نمايش‌خانه‌ها مي‌انداخت و آنها با پاره كردن بليت‌ها به مسجد لاله‌زار هجوم مي‌آورند. آيت‌الله لاله‌زاري در تبليغ دين هيچ‌گاه كوتاه نمي‌آمد. تربيت طلاب جوان و راه‌اندازي مدارس علميه در شهرري و نجف، نگارش كتاب‌هاي ديني و فلسفي و ساخت چندين مسجد در تهران و شهرري و شكل دادن به هيئت‌هاي مذهبي در ۷ محله تهران از جمله فعاليت‌هاي ماندگار اوست. او هميشه بعد از كار روزانه كشاورزي و دامداري با سر و رويي خاكي در مسجد لاله‌زاري (خاتم‌النبیين(ص)) شهرري حضور مي‌یافت تا نماز ظهر و عصر را اقامه كند. برخلاف ساير علماي هم‌عصر خود دخل و خرجش را از راه كشاورزي و دامداري تأمين مي‌كرد. با حجت‌الاسلام «سيد جواد لاله‌زاري» و آيت‌الله «سيد احمد لاله‌زاري» فرزندان او درباره فعاليت‌هاي پدر گفت‌وگويي کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام سيد جواد لاله‌زاري درباره شجره‌نامه نياكانش و تحصيلات پدر مي‌گويد: «براساس تحقيقات، شجره‌نامه خانواده ما به حضرت امام سجاد(ع) مي‌رسد. امامزاده سيدمحمد والي از سادات دركه هم منسوب به اجداد ماست. به دليل همين وابستگي بخشي از املاك پدري در دركه شميرانات قرار دارد. پدربزرگمان، سيد محمد صادق لاله‌زاري، امام جماعت مسجد لاله‌زار بود. بنا به توصيه پدر بزرگ، پدر براي تحصيل علوم ديني به نجف رفت و در مدارس علميه آنجا درس‌هاي حوزوي را ادامه داد. درس خارج را در محضر استادان بزرگي مثل آيت‌الله‌سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت‌الله‌ضياء‌الدين عراقي و ميرزاي نائيني گذراند. در دوره تحصيل با آيات عظام، ابوالقاسم خويي و آيت‌الله‌آقا ميرزا بجنوردي هم درس بود. بعد از اتمام دوره درس خارج در نجف براي تأسيس مدرسه‌اي ديني در مقبره سلامت تلاش مي‌كنند و تعداد زيادي طلبه را تحت پوشش قرار مي‌دهند.»

تحصيل در حوزه علميه نجف
آيت‌الله‌ سيد احمد لاله‌زاري، فرزند ديگر آيت‌الله‌لاله‌زاري در مسجد «عمار ياسر» که لبريز از نمازگزاراني است كه هرشب به امامت او نماز اقامه مي‌كنند. درباره فعاليت‌هاي علمي پدر در ايران و عراق مي‌گويد: «تحصيلات حوزوي ايشان درحد بالايي بود. به گونه‌اي كه در مدرسه‌هاي ديني نجف و عراق جزو مراجع تقليد شناخته شد بود. او در شهر نجف حدود ۱۷ سال در زمينه علوم فقه، اصول فلسفه، ادبيات عرب، طب اسلامي و ساير علوم مطالعه كرده بود و اطلاعات قابل توجهي داشت. حتي در طول اين مدت تأليفاتي را در نجف انجام داده بود. ايشان در مقبره سلامت شهر نجف در نزديكي حرم مطهر امام علي(ع) حوزه ديني داشت كه بعد‌ها در طرح توسعه حرم تخريب شد. بعد از ۱۷ سال اقامت در نجف به نيت زيارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس سفر كرد. تهراني‌ها وقتي متوجه حضور آيت‌الله‌لاله‌زاري شدند به اصرار از ايشان تقاضا كردند که در ايران مقيم شود. اما ايشان برای ادامه تحصيل طلاب ديني نجف و فعاليت‌هاي حوزوي راضي به اين كار نبود. تهراني‌ها به‌خصوص اهالي شهرري كه آوازه علوم ديني و مديريت او را شنيده بودند كوتاه نيامدند و براي ممانعت از سفر ايشان به نجف، ‌آيت‌الله‌بروجردي را واسطه قرار دادند. پدر سرانجام با توصيه آيت‌الله‌بروجردي پذيرفت ولي گفت به جاي تهران به شهرري مي‌روم تا تصميم خود را تغيير نداده و پاسخگوي خواسته مردم شهرري باشم و این‌طور بود که پدر در شهرري ماندگار شد.»


 
مبارزه و تبليغات ديني
سيد جواد لاله‌زاري درباره دلیل سفر پدر به نجف تعريف مي‌كند: «با اينكه پدر در تهران مريدان بيشتري داشت اما فعاليت‌هاي او در مسجد لاله‌زاري با مشكلات عديده‌اي از سوي مأموران حكومت طاغوت مواجه شد. فعاليت‌هاي او در اين محدوده تمام نقشه‌هاي ابتذال حكومتي را نقش برآب كرد. حتي چند بار مأموران به او پيشنهاد همكاري دادند که با جذب او بتوانند به تثبيت حكومت پهلوي بپردازند اما اين وعده و وعيدها در او اثرگذار نبود. به همين دليل او را به هرشكلي اذيت مي‌كردند. چند بار بلندگوهاي مسجد را قطع كردند؛ صداي تماشاخانه‌اي را كه در آن نزديكي بود بلند‌تر كردند؛ بلندگوهاي مسجد را سرقت كردند؛ تمام فعاليت‌هاي او در مسجد با موانع دولتي مواجه مي‌شد اما مقاومت مي‌كرد. دولت مي‌خواست به هر‌ترتيبي از ادامه فعاليت‌هاي تبليغي او در مسجد لاله‌زار بكاهد. در آن دوره آيت‌الله ‌كاشاني با پدرم حشر و نشر داشت. چند بار به خانه دركه آمدند و پذيرايي شدند. اغلب در مسائل حكومتي با پدر مشاوره مي‌كرد ولي پدر بخش عمده فعاليت‌هاي خود را به تربيت طلاب و تبليغات ديني صرف كرده بود و تمام کارهای ديني و فرهنگي او در زمینه مبارزه با ابتذال فرهنگي و ديني جامعه بود.»

چاپ نكردن رساله به احترام آيت‌الله ‌بروجردي
آيت‌الله ‌سيد احمد لاله‌زاري درباره اشتغال پدر به كارهاي كشاورزي و دامداري در شهرري مي‌گويد: «ايشان به درجه اجتهاد رسيده بودند. معتقد بودند يك عالم تا آنجا كه امكان دارد از وجوهات شرعيه نبايد براي دخل و خرج زندگي شخصي بهره‌ببرد. تلاش می‌کردند در كنار فعاليت‌هاي علمي و تبليغي بخشي از وقت خود را صرف‌ كاري كنند كه رزق و روزي‌شان را تأمين كند. وضع آن سال‌ها به گونه‌اي نبود كه در مدارس يا دانشگاه‌ها تدريس كند. ضمن اينكه تمايلي نداشتند به ازاي تدريس وجهي دريافت كنند. شايد هم وضع تدريس در مدارس و دانشگاه‌هاي آن روز را مناسب حال خود نمي‌دانستند. با قاطعيت اعلام مي‌كنم که پدر در طول تبليغات ديني در مجالس و منابر هيچ‌گاه وجهي دريافت نكردند. حتي گاهي از محل درآمد شخصي خود شهريه طلاب را مي‌پرداختند. اغلب مردمي كه مقلد ايشان بودند وجوه شرعي خود را به او مي‌سپردند اما ريالي از آنها را صرف زندگي خانوادگي نكردند. همين وجوهات شرعي در زمينه پرداخت شهريه طلاب مدرسه ديني و حل مشكلات علمي آنها، دستگيري از مستمندان و نيازمندان صرف مي‌شد و مبالغ باقيمانده به مراجع تقليد قم داده مي‌شد به جز آيت‌الله ‌بروجردي كه مجتهد اعلم بودند. ساير عالمان همسطح پدر بودند؛ به احترام آيت‌الله ‌بروجردي رساله علميه را در ايران چاپ نكردند چون اعتقاد داشتند وقتي اين عالم جليل‌القدر حضور دارد نيازي به چاپ رساله نيست.»

اگر هزار فرزند پسر داشتم
سيد جواد لاله‌زاري درباره دلیل گرايش ۵ فرزند آيت‌الله ‌لاله‌زاري به كسوت روحانيت توضيح مي‌دهد: «محيطي كه من و برادرانم در آن تربيت شديم بيشتر فضاي درس و بحث علما بود. طبيعتاً اين فضاي علمي در آينده افراد تأثيرگذار است. به‌خصوص كه رفتار پدر با طلاب بيشتر پدرانه بود. پدر در هرفرصتي به ما توصيه مي‌كرد که به تحصيل علوم ديني بپردازيم. ايشان مي‌گفت که اگر هزار فرزند پسر داشتم حتماً آنها را به تبليغ دين مي‌فرستادم. توصيه‌هاي پدر و تأثير فضاي علمي باعث شد يكي از برادران به يكي از مدارس حوزه علميه قم بروند؛ من به همراه آقاسيد عبدالحسين، آقا سيد حسن در مدرسه حجتيه و آقا سيد هادي در مدرسه فيضيه و آقا سيد احمد هم در يكي از حوزه‌هاي علميه مشغول شديم. اینطوری آرزوي پدر درباره فرزندان برآورده شد. اغلب پدر به مدارس ديني سر مي‌زدند و از نزديك در جريان تحصيل ما قرار مي‌گرفتند. ناگفته نماند که بعد از فراغت از تحصيل به مزرعه و گاوداري او سر مي‌زديم. اين مجتهد تهراني علاوه بر مديريت امور كشاورزي و دامداري به‌طور تخصصي در زمينه ‌آبياري، بذر‌پاشي و كاشت و برداشت و محصول، مشاركت داشت و اغلب اين مسائل را به فرزندان آموزش مي‌داد. اين سبك زندگي را از پدرشان، سيد محمدصادق لاله زاري، امام جماعت مسجد لاله‌زار به ارث برده بودند.»


 
جذابيت دعاي كميل
خادمان مسجد بعد از اتمام نماز مغرب و عشا چاي را بين نمازگزاران مسجد توزيع مي‌كنند؛ آيت‌الله ‌لاله‌زاري تازه از تعقيبات نماز فارغ شده است. او درباره همخواني دعاي كميل در مسجد لاله‌زار و شب‌هاي احيا در شهرري مي‌گويد: «صوت ايشان جذابيت خاصي داشت. هركسي پاي سخنراني ايشان مي‌نشست بي‌اراده جذب صحبت‌هاي او مي‌شد. بعد از رفتن رضا خان از ايران، شب‌هاي جمعه، برنامه همخواني دعاي كميل را براي نخستين بار در ايران و به‌خصوص تهران رواج داد. پيش از آن مردم جرئت نداشتند گروهي دعاي كميل بخوانند ولي ايشان توانستند سنت را بشكنند و با تشكيل مجالس عمومي در مسجد لاله‌زار، دعاي كميل را به زبان عربي و ترجمه همزمان آن به زبان فارسي بخوانند. افرادي كه در مجلس دعاي كميل ايشان حضور داشتند از تأثير فوق‌العاده آن برشنوندگان نقل مي‌كنند. هركس در جلسه يا در خيابان شاهد اجراي دعاي كميل يا مراسم قرآن سرگرفتن در شب‌هاي احيا بود دچار انقلاب دروني مي‌شد و ديگر مثل قبل رفتار نمي‌كرد. حتي يكي از خواننده‌های معروف در زمره اعضاي جلسات قرآني ايشان بود.»


 زندگي سياسي
 سيد احمد لاله زاري از مبارزات سياسي پدرش در شهرري مي‌گويد: «مبارزات سياسي ايشان به چند دوره تقسيم مي‌شود؛ يك دوره به زمان مبارزاتي مرحوم نواب صفوي برمي‌گردد؛ بخش ديگر به زمان دولت دكتر مصدق و آيت‌الله ‌كاشاني و ملي شدن نفت و ساير مسائل سياسي آن روزگار مربوط مي‌شود. در دوره انقلاب اسلامي هم همگام با مبارزات امام(ره)ايشان براي مردم شهرري اعلاميه‌هاي مستقلي برای حمايت از انقلاب صادر مي‌كردند. شايد بتوان گفت پدرم تنها روحاني بود كه توانست براي مصطفي خميني مجلس چهلم برگزار كند. به همين دليل آقاي فلسفي را براي سخنراني به مسجد لاله‌زاري شهرري دعوت كرد مأموران ساواك درگيري ايجاد نكردند اما هر دوي آنها را به اداره ساواك احضار و توبيخ كردند. مدارك آن در پرونده ساواك ايشان موجود است.» او مي‌افزايد: «‌پدر از نظر استعداد علمي و ديني بي‌‌ترديد در زمره نخبگان روزگار خود بود. چون در زمينه علمي استعداد بسيار بالايي در فراگيري علوم فقه، اصول، فلسفه و تفسير قرآن داشتند؛ در زندگي اجتماعي ارتباطات قوي با افراد برقرار مي‌كردند. بنابراين كمتر كسي بود كه با ایشان صحبت كند و مجذوب گفتارشان نشود. تعصب شديدي نسبت به‌‌‌ ترويج دين تشيع داشتند و براي هدايت مردم، شب و روز، شخصيت و اعتبار خود را خرج مي‌كردند و فدايي اسلام بودند. از نظر رواني فردی شجاع بود. در كنار اين صفات خدادادي توكل فوق‌العاده‌اي به خدا داشت. شيخ ابوالقاسم شجاعي از علماي روزگار مطالب فوق‌العاده‌اي از او تعريف مي‌كند. از شاگردان درس خارج در حوزه علميه شهرري مي‌توان به مرحوم آيت‌الله ‌رضواني از فقهاي شوراي نگهبان، آيت‌الله ‌امامي كاشاني، آيت‌الله ‌ايماني، امام‌جمعه شيراز و آيت‌الله ‌طباطبايي‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان نام برد.» 


 
ساخت مسجد و تشكيل هيئت‌ها
 سيد جواد لاله زاري از تلاش‌هاي بي‌وقفه پدر براي ساخت مساجد متعدد در تهران و شهرري ياد می‌کند و مي‌گويد: «به گفته دوستان ايشان در ساخت و پيگيري بازسازي ۲۳ مسجد فعاليت داشتند كه از جمله آنها مي‌توان از قائم در خيابان سعدي، سلمان در ۱۷ شهريور، مسجد وحوزه علميه لاله زار، خاتم النبيین(ص) و حوزه علميه شهرري، بي‌بي سپهسالار، جامع حاج محمدحسن قنبري، عمار ياسر در پل چوبي، جليلي ايرانشهر و مسجدي پشت امامزاده حمزه(ع) كه در طرح توسعه به حرم متصل شد نام برد. تلاش وي در شكل‌گيري ۷ هيئت در محله‌هاي مختلف تهران از جمله هيئت مذهبي انصار الحجه، هيئت مذهبي اتفاقيون، هيئت مرحوم حاج اسماعيل رضايي و طيب و هيئت مذهبي باغ فردوس و 3هيئت مذهبي ديگر از جمله كارهاي به يادماندني اوست. اواخر عمر محل مقبره فعلي خود را از ورثه مرحوم قيصريه خريداري و وصيت كرد زيرزمين مسجد خاتم النبيین(ص) دفن شود. چون ‌باني اين مسجد و امام جماعت آن بود.»

کلامش در میان مردم ری نافذ بود
«حسين صادقي» پيرمرد پارچه‌فروش خيابان حرم حضرت عبدالعظيم(ع) روزهاي بازنشستگي را سپری مي‌كند. او مدت‌ها در سمت دستياري آيت‌الله ‌لاله‌زاري را در مسجد خاتم‌النبيین(ص) و حوزه علميه شهرري همراهي مي‌كرد. صادقي درباره شكل‌گيري مسجد خاتم‌النبيین(ص) و هيئت «حضرت ابوالفضل(ع)» شهرري مي‌گويد: «۳ سال در زمين مسجد لاله‌زاري چادر مي‌زديم و برنامه‌هاي مناسبتي ماه‌های محرم و صفر را برگزار مي‌كرديم. ابتدا تصميم داشتيم زمين را به حسينيه تبديل كنيم اما آيت‌الله لاله‌زاري گفتند که حسينيه شايد يك ماه يا ۱۰ روز برنامه داشته باشد اما مي‌توان با حمايت خيّران و هيئت امناي حسينيه، يك مسجد ساخت. همين‌طور هم شد. همگی آستين‌ها را بالا زدند و با خريد بخشي ديگر از املاك اطراف با مشاركت آيت‌الله ‌لاله‌زاري مسجد خاتم‌النبيین(ص) شهرري را ساختيم. نفوذ كلام ايشان آنچنان در مردم شهرري زياد بود كه توانست سنگ بناي 2مسجد را در شهرري پي‌ريزي كند. با تلاش او خيّران آستين‌ها را بالا زدند و با پرداخت مبالغي توسط آقاي كريمي، آيت‌الله ‌لاله‌زاري و ساير خيّران مسجدي بزرگ ساختيم. بعد از ساخت مسجد، ايشان امام جماعت مسجد شدند. به همین دلیل در مناسبت‌هاي مختلف فقط در مسجد حاضر مي‌شدند و نماز اقامه مي‌كردند. در كوچه دباغخانه، (شهيد سبزعلي) خانه‌اي خريدند و در شهرري ساكن شدند.»وی می‌افزاید: «ايشان محبوبيت خاصي در بين مردم شهرري و حرف‌هايش اعجاز خاصي داشت. طلبه‌هاي درس خارج به منزل ايشان رفت و ‌آمد می‌کردند. هنگام اقامه نماز در مسجدلاله‌زاري، فضاي مسجد لبريز از نمازگزاران مي‌شد. او اهل دستگيري از مستمندان بود. شهريه طلاب را از وجوه شخصي يا شرعي آيت‌الله ‌بروجردي مي‌پرداخت. كاسبان و اهالي شهرري درباره خيرات ومبرات با او مشاوره مي‌كردند.»

روی پشت بام مسجد برای طلاب حجره ساخت
حجت‌الاسلام «سيدحسين حسيني تهراني» امام جماعت مسجد لاله‌زار درباره آيت‌الله ‌لاله‌زاري مي‌گويد: «طی سال‌هاي 135۰ تا 135۲ ايشان با همياري خيّران توانست فضاي كوچك مسجد لاله‌زار را توسعه دهد. روی پشت‌بام مسجد حدود ۱۲ حجره براي طلاب حوزه علميه ساخت و در مسجد درس‌هاي مقدماتي را به آنها آموخت. او در برخورد با افراد شياد هم شيوه خاصي داشت؛ معمولاً برخي از آنها براي دريافت كمك‌هاي دروغين به مسجد مراجعه مي‌كردند اما او آنها را به اتاقي هدايت مي‌كرد تا از چند و چون ماجراي درخواست‌هاي آنها با خبر شود؛ طبيعتاً اگر فرد نيازمندي بود حتماً خواسته‌هاي او را با كمك خيّران برآورده مي‌كرد اما چنانچه فردي دروغ مي‌گفت مطمئناً او را در خفا نصيحت مي‌كرد.»

منبع: همشهری محله

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
کد خبر: 8052
منطقه بیست
سرویس: بچه محل
زمان مخابره: چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴:۳۵
پربیننده ترین ها
پربحث ترین ها
تلگرام
محله
تهران سما

چند رسانه ای

راهنمای محله