منطقه ما رکورددار مدارس فرسوده است

باز هم زیر سقف کلاس های فرسوده

باز هم زیر سقف کلاس های فرسوده

حمیدرضا بوجاریان- منطقه ما رکورددار مدارس فرسوده است. این واقعیتی است که بیش از ۱۰ سال دغدغه آن دسته از مدیرانی شده است که پیامدهای نبود فضای آموزشی استاندارد را درک می‌کنند. مدارس منطقه سازه آموزشگاهی هم ندارند و در واقع خانه‌هایی با متراژ بالا بوده‌اند که تبدیل به مدرسه شده‌اند. آموزش و پرورش، مجمع خیّران مدرسه‌ساز و شهرداری منطقه اضلاع مثلثی هستند که می‌توانند در رفع این معضل کارایی داشته باشند. تابستان همیشه فصلی برای نونوار کردن فضاهای آموزشی است. اما متولیان این نهادها همچنان به نبود زمین مناسب برای ساخت مدرسه در دل محله‌ها اشاره می‌کنند و این‌طور که پیداست دانش‌آموزان نمونه محله‌های ما در سال تحصیلی بعدی هم باید نیمی از روزشان را در همین خانه مدرسه‌ها سر کنند. درکنار این معضل گل درشت منطقه فقدان و نبود مدرسه‌ای در محله سرخه‌حصار هنوز باعث گله و شکایت اهالی این محله بزرگ است. در این گزارش خواسته‌های اهالی در این موارد را از نو مطرح کرده و برای گرفتن پاسخ سراغ مسئولان رفته‌ایم.

 سرنوشت مدارس سرخه‌حصار
سال‌ها پیش 3 مدرسه با نام «کاوه» در روستای سرخه‌حصار وجود داشت که یکی از آنها ابتدایی دختران، یکی ابتدایی پسران و دیگری راهنمایی پسران بود. در این مدارس علاوه بر دانش‌آموزان محله سرخه‌حصار، بچه‌های ده ترکمن، هاجرآباد، خجیر و حتی جوادیه تهرانپارس هم تحصیل می‌کردند. کارکنان بیمارستان شهید لواسانی هم فرزندانشان را در این مدرسه ثبت‌نام می‌‌کردند. اما هرکدام از این واحدهای آموزشی به دلایلی فعالیت خود را متوقف کردند به گونه‌ای که تا سال 1385 فقط یکی از سه‌گانه‌های کاوه باقی ماند که به سبک روستا اداره می‌‌شد و دختران و پسران مقاطع ابتدایی و راهنمایی مشترک از آن استفاده می‌کردند.

ساخت فضای آموزشی جدید
سال 1385 وقتی قرار شد بزرگراه شهید یاسینی ساخته شود بخشی از این بزرگراه درست در مسیر تنها مدرسه سرخه‌حصار قرار گرفت و مدرسه خیرساز کاوه به ناچار برای اجرای این طرح در اختیار شهرداری قرار گرفت و تخریب شد. «محمود معنوی» دبیر شورایاری محله سرخه‌حصار که در این سال‌ها موضوع را پیگیری کرده است مشکلات دانش‌آموزان و والدینشان را بعد از تخریب مدرسه مطرح می‌کند و می‌گوید: «حدود 250 دانش‌آموز که عمدتاً والدینشان در بیمارستان شهید لواسانی سرخه‌حصار کار می‌کنند از روزی که مدرسه کاوه از بین رفت ناچار شدند به مدارس منطقه 13 در تهرانپارس و منطقه 4 در حکیمیه بروند. تخریب مدرسه هزینه‌های زیادی برای رفت‌وآمد بچه‌ها به مدارس دیگر به دوش والدین تحمیل کرد و هم باعث شد بچه‌ها مسافتی طولانی را برای رفتن به مدرسه طی کنند که باعث خستگی آنها می‌شود.»
معنوی از همان روزهایی که صدای بولدوزرها برای تخریب مدرسه کاوه بلند شده بود برای تأمین فضای آموزشی جدید با مسئولان شهرداری مکاتبه و رایزنی کرده است و حالا می‌گوید که شهرداری زمینی را به جای مدرسه تخریب شده در سرخه‌حصار در نظر گرفته تا فضای آموزشی در آن ساخته شود: «حدود یک سال است که زمینی 500‌مترمربعی محصور شده از سوی شهرداری در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته تا در آن مدرسه ساخته شود. آموزش و پرورش می‌گوید پولی برای ساخت مدرسه ندارد اما اهالی می‌گویند برای رفع مشکل فرزندانشان حاضرند هزینه ساخت مدرسه را در این زمین پرداخت کنند.»

منطقه‌مان رکورد‌دار تعداد خانه مدرسه‌هاست
موضوع نبود مدرسه در سرخه‌حصار تنها بخشی از مشکلات سیستم آموزش و پرورش منطقه است و این را می‌شود از صحبت‌های مسئولان این اداره به خوبی فهمید. آنها می‌گویند که منطقه با محرومیت‌های زیادی از نظر سرانه‌های آموزشی مواجه است و نبود زمین برای ساخت این فضاها هر روز محدودیت‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند. «عباس راشد» معاون اداری و مالی آموزش و پرورش منطقه از رکورددار بودن مدارس منطقه ما از نظر وسعت کم واحدهای آموزشی می‌گوید: «وسعت کم منطقه و تراکم بالای جمعیتی و قرار گرفتن پادگان‌ها در این محدوده باعث شده است زمین کافی برای ساخت مدرسه نداشته باشیم. همین محدودیت باعث شده تا واحدهای آموزشی خود را در فضایی کمتر از 500‌مترمربع راه‌اندازی کنیم.»
راشد از آمارهایی می‌گوید که باعث شده منطقه‌اش رتبه اول کشور را در تعداد خانه مدرسه به خود اختصاص دهد: «برای اینکه بتوانیم نیازهای آموزشی دانش‌آموزان را تأمین کنیم مجبوریم در31 واحد آموزشی که هریک وسعت کمی دارند فعالیت‌های آموزشی را دنبال کنیم که این مسئله کار را برای معلمان و دانش‌آموزان سخت کرده است.»
مدارس فرسوده منطقه باید نوسازی شود و این نوسازی بدون کمک خیّران مدرسه‌ساز امکان ندارد. چون منابع آموزش و پرورش کفاف هزینه‌های سنگین نوسازی را نمی‌دهد. جملات معاون اداری و مالی آموزش و پرورش منطقه نقش خیّران را در کمک به تعلیم و تربیت دوچندان می‌کند: «برای حذف خانه مدرسه‌ها و مدارس فرسوده که تعدادشان زیاد است منابع وزارت آموزش و پرورش کافی نیست و خیّران باید برای نوسازی مدارس کمک کنند.»

نوسازی خطرناک‌ترین مدرسه کشور از سوی خیّران
شاید اگر بگوییم خطرناک‌ترین مدرسه کشور در نقطه‌ای دورافتاده قرار دارد تعجب نکنید ولی دانستن این موضوع که چنین مدرسه‌ای در پایتخت و منطقه ما هست باورش سخت باشد. مدرسه‌ای که مدتی است به دست خیّران تخریب شده و قرار است جای آن را مدرسه‌ای زیبا و ایمن پر کند.
«بهروز روزبهانی» مسئول نمایندگی مجمع خیّران مدرسه‌ساز منطقه درباره این مدرسه می‌گوید: «دبستان حزب‌الله‌ فرسوده‌ترین و خطرناک‌ترین مدرسه کشور بود. این مدرسه از نظر بنا وضع نامناسبی داشت. به نحوی که حضور دانش‌آموزان در آن باعث می‌شد با کوچک‌ترین حرکتی کل ساختمان به لرزه بیفتد. همین شرایط باعث شد چند خیر مدرسه‌ساز دست به دست هم بدهند و کار تخریب و بازسازی آن را آغاز کنند.»
وی می‌افزاید: «قبل از تخریب مدرسه یک سال بود که دانش‌آموزان به این واحد آموزشی نمی‌رفتند و مدرسه کاملاً تخلیه شده بود. با کمک خیّران شرایط بازسازی فراهم شد و طرح جدید در قالب طرح یاران در فضایی بالغ بر 900‌مترمربع زیر بنا با 6کلاس در حال ساخت است.»
او از اینکه خانه مدرسه‌های منطقه قدمتی بالای 40 سال دارند نگران است و از همه دعوت می‌کند برای نوسازی این واحدها وارد میدان شوند: «نه دولت و نه خیّران به تنهایی نمی‌توانند مشکل فرسودگی شدید واحدهای آموزشی منطقه را برطرف کنند اما اگر دولت و خیّران در کنار هم و دستگاه‌های دیگر قرار گیرند می‌توانند در مدت کوتاهی فرسودگی بناهای آموزشی منطقه را به سرانجام برسانند.»
معاون اداری و مالی آموزش و پرورش منطقه خبری خوب برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدرسه حزب‌الله ‌در انتهای خیابان پرواز دارد: «اسفند ماه گذشته کار تخریب این واحد آموزشی که قدمت بالایی داشت با حمایت خیّران مدرسه‌ساز و با اعتبار 750 میلیون تومان شروع شد. تلاش می‌کنیم این واحد آموزشی در سال تحصیلی جدید پذیرای دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی در این محدوده شود.»

۱۲۴ مدرسه دولتی منطقه در مالکیت دولت است. 2 مدرسه اوقافی و یک مدرسه به‌صورت استیجاری در منطقه ما فعال هستند.

۸۰ ‌درصد مدارس منطقه در دهه‌های 30 تا 70 ساخته شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد مدارس منطقه نیازمند اجرای فوری طرح‌های نوسازی هستند.

۱۲۷ واحد آموزشی در منطقه فعال است که علاوه بر این تعداد 31 واحد خانه مدرسه نیز فعالیت آموزشی دارند و دانش‌آموزان زیادی در این واحدها تحصیل می‌کنند.

۹ مدرسه شامل 6 مدرسه ابتدایی، یک راهنمایی، یک هنرستان و یک دبیرستان از سوی خیّران مدرسه‌ساز ساخته شده‌اند که عموم این مدارس در سال‌های بعد از دهه 80 به بهره‌برداری رسیده‌اند.

۱۲ کلاس درس در مدرسه دخترانه ابتدایی حقیقت در خیابان بلال حبشی عنوان کوچک‌ترین مدرسه منطقه را به خود اختصاص داده است. مدرسه فرزانگان 4 هم با 71 کلاس درس در کوی زینبیه بزرگ‌ترین مدرسه منطقه است.

۱۸ مدرسه طی 20 سال اخیر در منطقه ساخته شده است که این موضوع نشان‌دهنده فرسوده بودن‌ درصد بالایی از مدارس منطقه و نیاز به ساخت واحدهای جدید است.

منبع: همشهری محله

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
کد خبر: 29825
منطقه سیزده
سرویس: ندارد
زمان مخابره: دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶:۴۳
تهران سما
همشهری آنلاین
سامسونگ
راهنما
بانک ملت
جاباما
الو پیک
بچه های آسمان

چند رسانه ای

راهنمای محله