امامزاده سید محمد والی، از نوادگان امام سجاد(ع) است

نگین درخشان محله

نگین درخشان محله

راحله عبدالحسینی- اهالی درکه معتقدند نخستین فردی که به محله درکه آمد و ساکن شد امامزاده سید محمد والی نسل پنجم از نوادگان امام سجاد(ع) بود. نسب طائفه‌های اصلی و قدیمی درکه هم به ایشان می‌رسد و همگی از سادات هستند. بارگاه امامزاده در قسمت شمالی درکه واقع شده و در هفته و ایام مذهبی میزبان زائران و اهالی محله است.

بازسازی بنای امامزاده  

 

بنا و بقعه امامزاده بازسازی شده و شکل و شمایل قدیمی ندارد. محمود میرزمانی، تولیت امامزاده می‌گوید: «آیت‌الله ‌سید عبدالحسین میرحجازی لاله زاری، پسر ارشد آیت‌الله ‌سیدمهدی لاله زاری، به کمک اهالی و خیّران محله حدود 3دهه پیش صحن و ضریح امامزاده را بازسازی کرد و به‌صورت فعلی درآورد. مرحوم سیدمهدی لاله‌زاری وقتی مشغول ساخت مسجدی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بود، وصیت کرد که بعد از فوتش 8میلیون تومان از اموالش را برای بازسازی امامزاده خرج کنند. پسرش سید عبدالحسین، وصیت پدر را اجرا کرد. آیت‌الله ‌سیدمهدی لاله‌زاری از روحانیون مبارز و انقلابی و افتخار درکه بود. من بچه بودم که او را می‌دیدم که کشاورزی می‌کرد و به طلبه‌ها هم درس می‌داد.» بنای امامزاده یکبار دیگر پیش از این نیز توسط حاج آقای یکرنگیان بازسازی شده بود. به گفته میرزمانی ضریح جدید امامزاده در دست ساخت است.

دعای کمیل در حیاط امامزاده
توسعه صحن و شبستان امامزاده در دست انجام است و میرزمانی می‌گوید: «قصد داریم زمین پشت امامزاده را خریداری کنیم تا صحن و شبستان را توسعه دهیم.» تا قبل از انقلاب در حیاط امامزاده متوفیان را دفن می‌کردند. آن زمان تابستان‌ها در حیاط امامزاده دعای کمیل و دعای توسل برگزار می‌شد و بعد از آن اطعام داده می‌شد. میرزمانی ادامه می‌دهد: «پایان هفته علاوه بر زائران، میزبان کوهنوردان در صحن و سرای امامزاده هستیم.»

نذر بانوان
میرزمانی، یکی از آیین‌هایی که در امامزاده درکه برگزار می‌شد را نذری دادن بانوان می‌داند. «در گذشته، آب مردم درکه از چشمه آب درکه تأمین می‌شد. گاهی در تابستان‌ها و مرداد ماه آب کم می‌شد و سطح آب پایین می‌آمد. درست در همان روزها برخی از بانوان دور هم جمع می‌شدند و آش جو نذری درست می‌کردند و بین اهالی توزیع می‌شد. آنها اعتقاد داشتند نذری و دعای آنها، موجب می‌شود که سطح آب چشمه هم بالا بیاید. این اتفاق از اعتقادات عمیق مردم نشئت می‌گرفت.» یکی دیگر از رسومی که درکه برقرار بود دفن مردگان در حیاط امامزاده به مدت یکسال به‌صورت امانی بود. بعد از آن به نجف اشرف یا قم یا کربلا می‌بردند و در عتبات عالیات دفن می‌کردند. این کار بر مبنای وصیتنامه متوفی انجام می‌شد. سیدابوطالب میرعمادی و همسرش از خادمان امامزاده بودند که در جوار امامزاده زندگی می‌کردند و به رحمت خدا رفتند.

هیئت دوشنبه‌ای‌ها
تاسوعا و عاشورا جمعیت چشمگیری در امامزاده دور هم جمع می‌شوند. از دیگر برنامه‌های مذهبی امامزاده، برگزاری حدیث کسا در شنبه شب‌ها و برگزاری هیئت دوشنبه‌ای‌ها در دوشنبه شب‌هاست. عصر دوشنبه هم بانوان دور هم جمع می‌شوند و ذکر صلوات برپا می‌کنند.

منبع: همشهری محله

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
کد خبر: 29619
منطقه یک
سرویس: چهارسوق
زمان مخابره: چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲:۰۰
پربیننده ترین ها
پربحث ترین ها
تلگرام
محله
تهران سما
همشهری آنلاین
میراث اهل قلم
پایگاه اطلاع رسانی دولت
خبرگزاری دولت
فرارو
انتشارات کتاب مرجع
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
عصر ایران

چند رسانه ای

راهنمای محله