ارتقای فضائل اخلاقی با همکاری مسجدیان

ارتقای فضائل اخلاقی  با همکاری مسجدیان

روزی که پیامبر اسلام(ص) به سوی مدینه هجرت کرد، به همراه اصحابش، در ماه ربیع‌الاول وارد روستای «قبا» شد. هنوز مدت زیادی از حضور حضرت نگذشته بود که دستور مهمی را ابلاغ و ساخت بنایی را آغاز کرد.

آن حضرت با دستان خود نخستین سنگ را بنا کرد تا به مردم بفهماند که این بنا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سپس نامش را «مسجد و خانه خدا» نهاد تا در آن محل مبارک و مقدس عبادت خدا انجام ‌شود. اما هدف رسول خدا(ص) از بنای این مکان مقدس، تنها سجده و عبادت نبود، بلکه‌‌‌ ترویج سبک زندگی اسلامی و رشد فضائل اخلاقی در تمام ابعاد بود. این تدبیر رسول خدا(ص) بسیار حساب‌شده و از روی تفکر بود. پیامبر(ص) مسجد را محلی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی قرار داد تا با محوریت آن، فضائل اخلاقی رشد پیدا کرده و جامعه از هرگونه بداخلاقی و بدرفتاری مبرا شود. مساجد در صدر اسلام کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی، جهادی، رسانه‌ای، روحی و روانی داشت؛ اما امروز این کارکردها تنها در بخش کوچکی از مساجد اجرا می‌شود. در صورتی که باید نقش شکل‌گیری مساجد و ظرفیت‌های آن را بشناسیم. یکی از مهم‌ترین اهداف و ظرفیت‌های مساجد، رشد و‌‌‌ ترویج فضائل اخلاقی است. مساجد می‌توانند با ارائه الگوی صحیح از سبک زندگی اسلامی، این فضائل را رشد دهند. اگر این رشد حاصل شود، سبک زندگی افراد تغییر یافته و به سوی سبک زندگی دینی و اسلامی حرکت می‌کنند؛ اما افرادی که رشد اخلاقی نداشته باشند، سبک زندگی آنها غیر‌دینی است. نخستین چیزی که از لفظ «مسجد» به ذهن خطور می‌کند، این است که مسجد مکان بندگی و محل سجده برای خداست. چراکه سجده اوج بندگی و بهترین حالت بنده است. اما دیگر کارکرد مهم و اثرگذار مسجد که همان‌‌‌ ترویج فضائل اخلاقی است حاصل نمی‌شود مگر با همکاری همه مسجدیان. در مسجد می‌توان با برگزاری دعاهای مختلف از جمله دعای ندبه و کمیل، مراسم مذهبی و سخنرانی، احساس خود را تحت تأثیر قرار داد و فضائل اخلاقی را تقویت کرد. این دعاها به‌تنهایی می‌توانند انسان را رشد داده و سبک زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین مسجد باعث تشویق و انگیزه‌سازی اخلاقی می‌شود. معمولاً مسجدی‌ها آبروی دیگران را نمی‌برند؛ غیبت و سخنان لغو و بی‌فایده را کنار می‌نهند و از گفت‌وگوهایی که بوی دنیاپرستی و دنیا‌خواهی می‌دهد، پرهیز می‌کنند و این به خاطر انگیزه و تأثیری است که این فضای معنوی بر آنها می‌گذارد و رعایتی که آنها نسبت به این مکان مقدس و معنوی در پیش می‌گیرند. این نقش تربیتی وقتی مؤثرتر خواهد بود که مؤمن به یاد آورد که هنگام حضور در مسجد باید علاوه بر زینت‌های مادی، زینت‌های معنوی خویش همچون صدق و صفا و خلوص را نیز با خود برگیرد. همراهی و همجواری با الگوها، عامل تحرّک به سمت فضائل اخلاقی هستند. مؤمنینی که در مسجد هستند الگویی برای ما هستند. یکی دیگر از الگوها شهدا هستند که روزی در همین مسجد بوده‌اند. بسیاری از شهدای انقلاب، جوانان برومند این سرزمین بودند و ۹۵‌درصد شهدای انقلاب، مسجدی بوده‌اند. مطالعه و شرح‌حال زندگی این الگوها سبب انگیزه‌سازی و تشویق در کسب فضائل اخلاقی و ترک رذایل 
اخلاقی هستند. 
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرشاه‌ولد/مسئول امور مساجد منطقه 2

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
کد خبر: 28903
منطقه دو
سرویس: دولت محله
زمان مخابره: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶:۵۸
تلگرام
تهران سما
همشهری آنلاین
سامسونگ
راهنما
بانک ملت
جاباما
الو پیک
بچه های آسمان

چند رسانه ای

راهنمای محله