تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرای سنگی ۱ و ۲ با حضور شهردار تهران افتتاح شد

تـــــردد آسان در غرب شهـــر

تـــــردد آسان در غرب شهـــر

مهدی اسماعیل پور- این هفته برای اهالی منطقه با یک اتفاق خوب شروع شد. محمدباقرقالیباف، شهردار تهران، علیرضاجاوید، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، احمد دنیامالی وعبدالمقیم ناصحی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، محمد محمودی نماینده شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان و مدیران شهری به منطقه ما آمدند و ۲ طرح عمرانی مهم و تأثیرگذار در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را افتتاح کردند. در این مراسم که جمعی از شهروندان و کارگران حضور داشتند، تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرای سنگی ۱ و ۲ به بهره‌برداری رسید. در خلال این برنامه از دکتر قالیباف و جمال بافرانی، شهردار منطقه با اهدای لوح تقدیر برای به ثمر رساندن این طرح‌های عظیم، تجلیل شد.

نیازمند یک نگاه جامع به دشت تهران هستیــم

محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری همزمان از ٣ طرح پل تقاطع بزرگراه شهید چمران و نیایش و همچنین پل‌های تقاطع غیر‌همسطح کاروانسرای سنگی 1 و 2 ابراز کرد: «آلودگی هوا، آب و خاک نخستین چالش شهر تهران به شمار می‌رود و ما نیز در طول سال‌های گذشته اولویت خود را بر حل این چالش از جوانب مختلف گذاشته‌ایم.»
وی افزود: «ما در شهر تهران هم نیازمند این بودیم که گره‌های ترافیکی را با توسعه بزرگراهی و ساخت زیرساخت‌های ضروری در شهر برطرف کنیم و هم وظیفه داشتیم، حمل‌ونقل عمومی را با تأکید بر توسعه ریلی و همچنین توسعه سیستم اتوبوسرانی انجام دهیم. البته این اقدامات قابل مردم شهر تهران نیست اما اگر وضعیت فعلی را با گذشته شهرمان و با دیگر شهرهای داخلی و خارجی مقایسه کنیم، شاهد رشد پیشرفت تهران در عرصه‌های زیرساختی کم‌نظیر خواهیم بود.»شهردار تهران تأکید کرد: «در طول عمر 25 ساله مترو تنها 35 ایستگاه مترو ساخته شده بود که این عدد در یک دهه گذشته به 106 ایستگاه رسیده است و در ماه‌های آینده این عدد از 120 ایستگاه عبور خواهد کرد.»قالیباف گفت: «بعضاً گفته می‌شود اقدامات شهرداری تهران بر اساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها نبوده، این در حالی است که این حرف اشتباه بوده و شهرداری تهران بر اساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها کار کرده. ما هم نیازمند ساخت تونل مترو، هم نیازمند تونل شهری و هم تونل آب‌های سطحی بودیم و نمی‌توانستیم تنها یک موضوع را دنبال کنیم.»
وی در ادامه با بیان اینکه این کارها منطبق بر یک برنامه مدون ٥ ساله شهرداری و با مطالعات دقیق پیش رفته است، گفت: «خداوند بزرگ را شاکر هستیم که با وجود همه تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی، هیچ‌گاه اقدامات ما در حوزه زیرساختی متوقف هیچ‌کدام از موارد نشد. به نحوی که در طول یک هفته گذشته تنها 620 میلیارد تومان طرح در حوزه حمل‌ونقل افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.»شهردار تهران تصریح کرد: «البته نمی‌دانیم پایه پولی ریال است یا تومان؛ وقتی طرح‌ها را افتتاح می‌کنند عدد آن را به ریال می‌گویند که عنوان کنند 6 هزار میلیارد ریال؛ البته سر زندگی و سفره مردم فعلاً نه ریال اثر می‌گذارد نه تومان بلکه بالا و پایین رفتن ارز است که مایحتاج زندگی مردم را گران می‌کند.»قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محدوده‌های حریم شهر تهران، تأکید کرد: «درست است که امروز محدوده شهر تهران را مشخص کرده‌ایم و شورای اسلامی شهر تهران در همین محدوده که نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده، مسئولیت دارد، اما اگر چالش شهر تهران را آلودگی هوا، آب و خاک بدانیم، این مسائل تنها در شهر تهران خلاصه نمی‌شود. البته محدوده تهران از 750 کیلومترمربع در طرح جامع محدود شد و به 640 کیلومترمربع رسیده است.»
وی افزود: «امروز همه شهروندانی که در دشت تهران از غرب در گرمدره و وردآورد و شهرستان‌های شهریار و ملارد تا شرقی‌ترین نقطه دشت تهران تا پاکدشت و ورامین و در جنوب در محدوده فرودگاه حضرت امام(ره) و حسن‌آباد زندگی می‌کنند، جمعیتی بین 17 تا 18 میلیون نفر را شامل می‌شوند که سرنوشت همه این افراد در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کار، خدمات شهری و مخصوصاً در ٢ موضوع اشتغال و حمل‌ونقل به هم گره خورده است.»شهردار تهران ادامه داد: «آلودگی آب، هوا و خاک برای تمامی این 18 میلیون نفر نیز هست و تنها به مردم شهر تهران اختصاص ندارد. از این‌رو نیازمند یک طرح و نگاه جامع در این زمینه هستیم.»
قالیباف با بیان اینکه حدود 23‌درصد جمعیت ما در 5/1 درصد از خاک کشور متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: «تمرکز این جمعیت در این فضای محدود به معنای بحران زیستی و بحران هوا، آب و خاک است. این ساده‌اندیشی است که احساس کنیم اگر امکانی در تهران فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود؛ بلکه این امکان حتماً باید برای دشت تهران تدبیر شود چراکه سرنوشت همه این مناطق به هم گره خورده است. ما نمی‌توانیم بگوییم بزرگراه آزادگان مرز تعیین تکلیف است و برای هر بخش این بزرگراه نسخه جداگانه‌ای بپیچیم بلکه همه این منطقه یک نسخه واحد نیاز دارد و باید تدبیری برای این موضوع در ابعاد مختلف صورت گیرد در غیر‌این صورت مشکلات قابل حل و فصل نیست.»
شهردار تهران با اشاره به موضوع حمل‌ونقل گفت: «بخش عمده‌ای از این جمعیت برای کار و فعالیت خود به تهران مراجعه می‌کنند، به نحوی که روزانه ٣ میلیون سفر به سمت تهران انجام می‌شود، از این‌رو نمی‌توانیم بحث حمل‌ونقل را پیوسته نکنیم. قبلاً عمده جمعیتی که از این مسیر عبور می‌کردند در عوارضی ابتدای تهران و سپس در پل محمدعلی جناح متمرکز شده و در نهایت به ٣ خط عبوری محدود می‌شدند؛ البته این وضعیت برای 12 سال گذشته است و در این مدت روزانه بیش از 2 هزار خودرو هم به دشت تهران افزوده شده است که همه می‌خواهند از این مسیر‌‌ تردد کنند.»
وی افزود: «در حوزه زیرساخت‌ها این برنامه‌ریزی انجام شده است تا پل کاروانسرای سنگی و طرح‌های منطقه 21 بتواند چندین گلوگاه در جاده مخصوص و قدیم کرج را حذف کند. از این‌رو امروز بزرگراه‌های شهید همت، شهید حکیم، بزرگراه کرج و جاده مخصوص با این 2 پل با هم ارتباط را برقرار کرده‌اند و توانسته ورودی‌ها را تقسیم کند تا مردم در صف نمانند. البته باید توجه داشت که اگر این مشکل اینجا حل شده است، دوباره به یک نقطه دیگری منتقل می‌شود.»

شهردار تهران ادامه داد: «مردم ما خیلی با مرزهایی که برای تقسیمات اداری کشور می‌گذاریم‌کاری ندارند بلکه مردم احساس می‌کنند شهروند این کشور هستند و باید از این امکان برخوردار باشند. از این‌رو باید تلاش کنیم تا کار با یک برنامه‌ریزی دقیق انجام شود و بتوانیم این چالش‌های بزرگ را حل و فصل کنیم. برای همین امیدوارم بتوانیم تا پایان این دوره شورای‌شهر تمامی این طرح‌ها را در بخش‌های مختلف نهایی کنیم.»وی همچنین از همه دست‌اندرکاران ساخت این پل‌های غیرهمسطح تقدیر کرد و گفت: «بخش قابل توجهی از افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند، ساکنان غرب کشور هستند و این زحمت شما گره‌گشایی بخش عمده‌ای از مردم عزیز در شهرها و استان‌های اطراف است.»شهردار تهران با اشاره به زحمات ایجاد شده برای ساکنان و اصناف اطراف این طرح‌های عمرانی، ابراز کرد: «ممکن است مسائل و مشکلاتی در حوزه حقوقی وجود داشته باشد که با پیگیری‌های لازم، این مسائل را برطرف خواهیم کرد.»

رشد 40‌درصدی فعالیت‌های عمرانی تهران در 11 سال اخیر

 

علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در آیین بهره‌برداری همزمان از ٣ طرح عمرانی پایتخت در خصوص افتتاح طرح تقاطع‌های غیر‌همسطح کاروانسرای سنگی 1و2 گفت: «این طرح به دوره مسئولیت آقای دنیامالی در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برمی‌گردد و آغاز به کار در دوره آقای مازیار حسینی بوده و تکمیل و بهره‌برداری آن را در این دوره شاهد هستیم.»

جاوید در ادامه درباره برخی ویژگی‌های تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسراهای سنگی 1 و 2 گفت: «این تقاطع بزرگراه فتح، جاده مخصوص، و بزرگراه شهید حکیم را که دارای ترافیک زیادی هستند به یکدیگر متصل می‌کند و اتصال تهران و شهرهای اطراف را به یکدیگر موجب می‌شود.»معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه به مقایسه اجمالی بین عملکرد مدیریت شهری در 11 سال اخیر با گذشته پرداخت: «قریب به 11سال از این دوره مدیریت شهری در دوره‌های دوم، سوم و چهارم شورای‌شهر تهران با حضور دکتر قالیباف می‌گذرد که در این مدت در سرانه‌های مختلف پیشرفت شهر تهران را شاهد بوده‌ایم. توسعه بزرگراه‌ها در این 11 سال با 80‌درصد رشد همراه بوده و از 304 کیلومتر بزرگراه به 540 کیلومتر رسیده‌ایم. در تقاطع‌های غیرهمسطح هم شاهد رشد 113‌درصدی بودیم. در تونل شهری هم از یک کیلومتر در آغاز مدیریت شهری جدید اکنون به 20 کیلومتر رسیده‌ایم که موید 20 برابر شدن تونل‌های شهری تهران است. تا اواخر سال و ابتدای سال آینده هم شاهد راه‌اندازی 3 تونل جدید خواهیم بود که تحویل مردم خواهد شد. در مجموع حجم طرح‌های عمرانی 4 برابر شده و فعالیت‌های عمرانی شهر تهران در 11 سال اخیر 40‌درصد رشد داشته است.»وی افزود: «خدا را شاکریم که با حمایت اعضای محترم شورای‌شهر تهران و شهردار با وجود سختی‌ها و محرومیت‌ها و اینکه دولت‌ها خیلی با مدیریت شهری همراه نبودند، این اقدامات انجام شده است.»جاوید در ادامه به مقایسه بودجه هزینه شده در 11سال اخیر مدیریت شهری شهرداری تهران پرداخت و گفت: «طبق شاخص نرخ تورم، در سال جاری 23 هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های تهران هزینه شده است. این در حالی است که در 11 سال مشابه این دوره به قیمت امروز این عدد 6 هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی حدود 4برابر این رقم در شمال و جنوب و شرق و غرب تهران با یک ضرب‌آهنگ شهروندان تهران از پیشرفت در امور عمرانی بهره‌مند شده‌اند.»معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر میدان آزادی نقش ورودی تهران را ایفا می‌کند، گفت: «خودروها برای ورود و خروج از تهران از این پس از این پل‌ها استفاده کرده و می‌توانیم طرح آرام‌سازی میدان آزادی را آغاز کنیم.»جاوید در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه طرح‌های ناتمام در 8 ماه باقیمانده از مدیریت فعلی 55 طرح است اظهار امیدواری کرد که این طرح‌ها در 8 ماه آینده به پایان برسد و افزود: «از مهر 84 تا 94، 106 طرح به بهره‌برداری رسیده که اگر این عدد را به سمت بالا گرد کنیم در یک دهه گذشته ماهی یک طرح بزرگ در تهران به بهره‌برداری رسیده است.»

کاروانسرای سنگی، شاهکاری در راهســازی

طرح‌های کاروانسرای سنگی 1 و 2 شاهکار راهسازی است و با افتتاح این 2 طرح بخش مهمی از ترافیک غرب تهران کاسته خواهد شد. محمد محمودی، نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس در مراسم افتتاحیه کاروانسرای سنگی 1 و 2 گفت: «هزینه و حجم کار انجام شده در ٢ طرح کاروانسرای سنگی 1 و 2 در مدت زمان بسیار کوتاه جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.»آنچه که در این 2 طرح شاهد آن هستیم، اندیشه، خلاقیت، به کار‌گیری ایده نو و تکنولوژی روز است: «بنده معتقدم ما امروز شاهد شاهکار توسط مدیریت شهری با اعتماد به جوانان این مرز و بوم هستیم.»نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «بنده از کودکی در این محدوده از غرب تهران زندگی کرده‌ام. از گذشته هم این منطقه دارای ترافیک بوده و باعث آزار شهروندان می‌شد. به حمدالله از امروز و با افتتاح این ٢ تقاطع مشکل ترافیک رفع خواهد شد.»محمودی با اشاره به اینکه تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1 و 2 یادگاری بسیار بزرگ از دوره مدیریت دکتر قالیباف به شهروندان این منطقه خواهد بود، عنوان کرد: «شجاعت، ریسک‌پذیری، اعتقادات قوی، پاک‌دستی و انقلابی بودن شهردار تهران به همگان ثابت شده است. بنده توفیق و افتخار آشنایی با ایشان را از گذشته و دوران دفاع‌مقدس دارم و برای ایشان و تمامی زحمتکشان در عرصه خدمت به کشور آرزوی توفیق خدمت و سلامتی دارم.»محمودی در ادامه افزود: «نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی آمده است که به فکر قشر مستضعف و حاشیه‌نشین‌ها باشد، بنابراین دعواهای سیاسی ضررش تنها به مردم می‌رسد.»نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «آنهایی که در این انقلاب جز خدمت به هموطنان دغدغه‌ای نداشته‌اند، ان‌شاءالله خداوند متعال در همه حال همراهی‌شان کند. شهردار تهران زحمات بسیاری برای شهر تهران و شهروندان کشید و امیدوارم خداوند همیشه همراهش باشد.»محمودی در پایان با بیان اینکه در غرب تهران طرح‌هایی را داریم که 7 سال پیش توسط برخی ارگان‌ها کلید خورده‌اند، اما هنوز به سرانجام نرسیده است، گفت: «زمانی که طرح‌های کاروانسرای سنگی 1 و 2 تنها مطرح بودند و مطالعات اجرایی آنها انجام می‌شد، عملیات ساخت این طرح‌ها آغاز شده بود، اما امروز شاهد هستیم که به همت مدیریت شهری تهران تقاطع‌های غیر‌همسطح کاروانسرای سنگی 1 و 2 افتتاح شده‌اند، اما متأسفانه آن طرح‌ها به سرانجام نرسید و خبری از آنها نیست.»

 

طرح ساخت پل‌های تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی

3 ‌راه کاروانسرای سنگی در غرب تهران، به دلیل تلاقی 3 محور بزرگراهی مهم شمال بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج)، بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص کرج) و ادامه بزرگراه شهید حکیم، یکی از مبادی ورودی پایتخت به شمار می‌آید؛ منطقه‌ای در کیلومتر 19 بزرگراه فتح و تقاطع آن با بزرگراه شهید لشکری که به دلیل وجود بقایای کاروانسرای سنگی، به این نام شهرت یافته است. طرح ساخت تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی یک شامل حدود 5 کیلومتر عملیات راهسازی و بیش از 2 کیلومتر عملیات پل‌سازی است و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 1388 با شناسایی معارضات تأسیساتی و ملکی آغاز شد. اجرای این طرح را باید مقدمه‌ای برای بهره‌گیری و احیای روش پل‌های صندوقه‌ای پیش‌ساخته در ساختن تقاطعات غیرهمسطح دانست؛ امری که در نهایت سبب به کارگیری این روش در طرح‌های دیگری مانند طرح ساخت پل‌های چندسطحی تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله با بزرگراه جناح و همچنین بزرگراه طبقاتی صدر شد. در این روش، عرضه پل به‌صورت قطعات بتنی پیش‌ساخته و به روش شاهین به شاهین بر روی پایه‌ها نصب شده و با استرند (کابل‌های بافته شده) به‌صورت پس کشیده اجرا می‌شوند. 

مشخصات فنی پل‌های کاروانسـرا سنگی

  تقاطعهای غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1و2 مکمل هم هستند. این 2 طرح در واقع تلفیقی از سازه‏، سیویل‏‏، سطح سازی، خاکریزی و نصب قطعات خاک مسطح برای ساخت رمپ و لوپ است که با هزینه تقریبی 120 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

پل‌های اصلی روی آزادراه تهران - کرج و همچنین پل جهتی غرب به شمال در این طرح از نوع پل‌های صندوقه‌ای بوده که برای ساختن آنها 562 قطعه بتنی پیش‌ساخته مورد استفاده قرار گرفته است. از این تعداد قطعه بتنی، 464 قطعه مربوط به پل‌های اصلی روی آزادراه تهران- کرج بوده و 98 قطعه باقیمانده هم در پل جهتی غرب به شمال نصب شده است. سه پل دیگر این تقاطع که برای ایجاد مسیر دسترسی در شمال آزادراه تهران ـ کرج، دسترسی به تأسیسات مترو و عبور ادامه بزرگراه شهید حکیم از روی خطوط مترو ساخته شده‌اند، به‌ترتیب از نوع عرضه تیربتنی، دال بتنی و فلزی هستند. طول کل پل‌ها در این تقاطع غیرهمسطح به 930 متر و سطح آنها 17هزار متربع می‌رسد. 

عملکردهای ترافیکی
با توجه به حجم بالای ترافیک در محورهای منتهی به کرج و وجود مناطق پرجمعیت مسکونی، مراکز متعدد صنعتی و البته کاربری‌های تفریحی و ورزشی در محدوده غرب تهران، ساختن یک مسیر کمکی برای تسهیل‌‌ تردد در این منطقه ضروری بود. ساخت ادامه بزرگراه شهید حکیم و ارتباط آن با آزادراه تهران ـ کرج و همچنین تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1 علاوه بر تکمیل حلقه بزرگراهی در محدوده غرب پایتخت، کمک شایانی به کاهش بار ترافیک در محورهای بزرگراهی این محدوده خواهد کرد. تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2 تا زمان تکمیل ادامه بزرگراه شهید حکیم، ضمن اتصال جاده مخصوص و جاده قدیم کرج و همچنین بخش جنوبی بزرگراه شهید حکیم به آزادراه تهران‌ـ‌کرج، کارکردهای متعدد دیگری برای توزیع متناسب ترافیک خواهد داشت؛ این تقاطع می‌تواند علاوه بر انتقال ترافیک از سه‌راه کاروانسرای سنگی به سمت تهران و کرج، گزینه‌ مناسبی هم برای دسترسی به جاده قدیم و جاده مخصوص کرج باشد. 

محور RD: لوپ جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 378‌متر و عرض آن حدود 8‌ متر است. 
محور KC:  رمپ منتهی به پل جهتی غرب به شمال تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 889‌متر و عرض آن حدود 12‌متر است. 
محور KB: رمپ شرق به شمال تقاطع بزرگراه شهید حکیم و ‌آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 530متر و عرض آن حدود 9 متراست. 
محور KD:  رمپ غرب به جنوب تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 994‌متر و عرض آن حدود 8‌متر است. 
محور RB:  لوپ شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران – کرج است. طول این محور 598‌متر و عرض آن حدود 8‌ متر است. 
محور RE: مسیر ادامه لوپ شمال به شرق به سمت شمال است. طول این محور 82‌ متر و عرض آن حدود 7‌متر است. 
محور RC:  رمپ جنوب به شرق تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 1072‌متر و عرض آن حدود 8‌متر است. 
محور RA: رمپ شمال به غرب تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 1072‌متر و عرض آن حدود 8‌ متر است. 
محور KA: لوپ شرق به جنوب تقاطع بزرگراه شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج است. طول این محور 318‌متر و عرض آن حدود 8‌ متر است. 
محور H: بخشی از ادامه بزرگراه شهید حکیم به طول 1675‌ متر و عرض 34‌ متر است. 
محور KE: کندرو شمالی آزادراه تهران ـ کرج (به سمت جنوب بزرگراه شهید حکیم) است که 582‌ متر طول و حدود 8‌ متر عرض دارد. 
محور KN: کندرو شمالی آزادراه تهران ـ کرج است که 750‌ متر طول و حدود 11‌متر عرض دارد. 
محور KS: کندرو جنوبی آزادراه تهران ـ کرج است که 701‌متر طول و حدود 11‌متر عرض دارد. 
محور K:  بخشی از آزادراه تهران ـ کرج است که بیش از 2600 متر طول و 31‌ متر عرض دارد. 
محور H: محل اتصال ٢ تقاطع. بخشی از ادامه بزرگراه شهید حکیم که تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1 و 2 را به یکدیگر متصل می‌کند. طول این محور 212‌متر و عرض آن حدود 34‌ متر است. 

تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2 در محل تقاطع آزادراه تهران ـ کرج با ادامه بزرگراه شهید حکیم قرار گرفته است. در واقع بهره‌برداری از این تقاطع نقش مهمی در تکمیل عملکردهای ترافیکی تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1 دارد. وقتی ادامه بزرگراه شهید حکیم در بخش شمالی تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1 به آزادراه تهران ـ کرج می‌رسد پل‌های اصلی و رمپ و لوپ‌های تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2، این دو معبر بزرگراهی را به یکدیگر پیوند می‌دهند. عملیات اجرایی ساخت تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2 تلفیقی از عملیات مربوط به سازه و سیویل بوده است. به بیان دیگر علاوه بر عملیات پل‌سازی، اجرای عملیات خاکبرداری، خاکریزی و نصب قطعات خاک مسطح برای ساخت رمپ و لوپ‌های مورد نیاز، از مهم‌ترین جبهه‌های‌ کاری انجام شده در این طرح است. در مجموع طول عملیات راهسازی انجام شده در این طرح با احتساب اقدامات انجام گرفته برای تعریض آزادراه تهران ـ کرج در محل تقاطع با ادامه بزرگراه شهید حکیم، به 12 کیلومتر می‌رسد. 

ارتباط بین ادامه بزرگراه شهید حکیم با بزرگراه فتح و اجرای تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بزرگراه شهید لشکری و تأمین گردش‌های لازم، از طریق ساخت 4 پل اصلی و 7 رمپ جهتی برقرار شده و در نتیجه تقاطع همسطح بزرگراه فتح و بزرگراه شهید لشکری حذف شده است. پل‌ها به شکل یک ساختمان چند طبقه با ارتفاعات مختلف از روی یکدیگر عبور کرده‌اند تا به حداقل رساندن سطح اشغال مورد نیاز، طرح را از آزادسازی سطح بیشتری از املاک معارض بی‌نیاز سازند. 

عملکردهای ترافیکی
حذف یک نقطه حادثه‌خیز ترافیکی در سه‌راه کاروانسرای سنگی و روان‌سازی و ساماندهی ترافیکی در محل تقاطع بزرگراه فتح و بزرگراه شهید لشکری را باید از عملکردهای اصلی این طرح برشمرد؛ محورهایی که به دلیل ارتباط با جاده‌های ترانزیتی غرب کشور،‌ تردد بالای وسایل نقلیه سبک و سنگین و مجاورت با مراکز صنعتی، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. تکمیل حلقه بزرگراهی غرب تهران که در کنار اجرای ادامه بزرگراه شهید حکیم و تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2 محقق می‌شود و نیز صرفه‌جویی قابل ملاحظه در زمان سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین مصرف سوخت، از دیگر اهداف برنامه‌ریزی شده در طراحی و اجرای این طرح است. 

پل HD:  این پل دارای 21 پایه بوده که این پایه‌ها روی 181 شمع اجرا شده‌اند. طول بزرگ‌ترین دهانه پل به 52‌متر رسیده و ارتفاع بلندترین پایه آن 14‌متر است. محور HD شامل یک پل جهتی است که جاده قدیم تهران – کرج را به جاده مخصوص تهران ـ کرج (به سمت کرج) متصل می‌کند. طول این پل 827‌متر و عرض آن 9‌متر است. 
پل HB:  این پل دارای 20 پایه بوده که این پایه‌ها بر روی 164 شمع اجرا شده‌اند. طول بزرگ‌ترین دهانه پل 52‌ متر بوده و ارتفاع بلندترین پایه آن به 22‌متر می‌رسد. محور HB شامل یک پل جهتی است که بزرگراه حکیم را به جاده مخصوص تهران ـ کرج متصل می‌کند. طول این پل 817‌متر و عرض آن 9‌متر است. 
پل HL: این پل دارای 7 پایه بوده که این پایه‌ها روی 58 شمع اجرا شده‌اند. طول بزرگ‌ترین دهانه پل 41‌متر بوده و ارتفاع بلندترین پایه آن 5/7‌متر است. این پل در ادامه بزرگراه حکیم به بزرگراه فتح (جاده قدیم تهران – کرج) متصل می‌شود. طول پل 188‌متر و عرض آن 13‌متر است. 
پل HR:  این پل دارای 7 پایه بوده که این پایه‌ها روی 61 شمع اجرا شده‌اند. طول بزرگ‌ترین دهانه پل 41‌متر بوده و ارتفاع بلندترین پایه آن 11‌متر است. این پل در ادامه بزرگراه حکیم به بزرگراه فتح (جاده قدیم تهران – کرج) متصل می‌شود. طول پل 198 و عرض آن 13‌متر است. 
رمپ HA:  رمپ برای اتصال بزرگراه حکیم به جاده مخصوص (کرج) است. طول این محور 858‌متر و عرض آن 5/11‌متر است. 
رمپ HC:  رمپ برای اتصال جاده قدیم به جاده مخصوص (تهران) است. طول این محور 1170‌متر و عرض آن 35/3‌متر است. 
محور M:  محور اصلی جاده اصلی مخصوص است. طول این محور 1323‌متر و عرض آن 5/11‌متر است. (دو مسیر رفت و برگشت). 
رمپ MA:  رمپ برای اتصال جاده مخصوص (تهران) به بزرگراه حکیم است. طول این محور 858‌متر و عرض آن 5‌متر است. 
رمپ MB:  رمپ برای اتصال جاده مخصوص (تهران) به جاده قدیم (تهران) است. طول این محور 327‌ متر و عرض آن 7/6‌ متر است. 
رمپ MC:  رمپ برای اتصال جاده مخصوص (کرج) به جاده قدیم (تهران) است. طول این محور 1522‌متر و عرض آن 10‌متر است. 
رمپ MD: رمپ جهت اتصال جاده مخصوص (کرج) به بزرگراه حکیم است. طول این محور 352‌متر و عرض آن 7/6‌ متر است. 

منبع: همشهری محله

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
تلگرام
محله
تهران سما

چند رسانه ای

راهنمای محله