دیدار با استاد آینه‌کاری که جوانی‌اش را صرف تزئین رواق‌های متبرکه کرده است

تصویر وداع در‌آخریــن آینه

 تصویر وداع  در‌آخریــن آینه

محمد حسینی - با لباس‌کاری که متبرک و یادگار آینه‌کاری سرزمین کربلاست در صحن و سرای کربلای ایران با همان ظرافت، دقت و حوصله مشغول آینه‌کاری است و خیلی برای این لباس اهمیت و ارزش قائل است. کسی که برای پیدا کردنش در مسیر حرم از هر خادمی سراغش را گرفتم به نیکی از او یاد و او را استاد اول و کم‌نظیر آینه‌کاری معرفی می کند. استاد محمدرضا نوید، اکثر روزها و ثانیه‌های عمر خود را در حرم‌های شریف خاندان عصمت و طهارت ‌گذارنده و عمده این لحظات در بارگاه مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) صرف چیدن هزاران ‌مترمربع آینه کنار هم در گوشه گوشه حرم گذشته است. تمام آینه‌کاری حرم حاصل سال‌ها هنر این استاد قدیمی است که می‌گوید با اتمام آینه‌کاری این آستان از این حرفه خداحافظی می‌کند.

در روزهایی که بیش از گذشته بساط آینه‌کاری در حرم مشهود است در ایوان اصلی با استاد نوید که همراه شاگردان خود با نهایت عشق و ذوق و بردباری مشغول کار هستند از چیدن آینه‌ در این فضای نورانی سخن گفتیم. ابزار کارش یک قلم طراحی و یک خط‌کش است، با یک میز زیردست، الماس آینه‌بر و صدها و هزاران قطعه آینه شکسته. 

آرزوی اتمام آینه‌کاری حرم
استاد می‌گوید: «آینه‌کاری را از 16 سالگی با آینه‌کاری خانه‌ای در خیابان مقدس اردبیلی و 60 سال پیش آغاز کرده و به کاخ گلستان، کاخ نیاوران، بناهایی در اصفهان و... رسیده است. سال1346 آینه‌کاری را در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به‌عنوان نخستین مکان مذهبی آغاز کرده است. او آینه‌کاری حرم را جزو افتخارات خود می‌داند و تا امروز در کنار آینه‌کاری اماکن مقدس دیگری در ایران، کربلا، نجف و سوریه از خدمت در حرم حضرت سیدالکریم(ع) دست بر نداشته است. معتقد است خدمت به این بزرگواران برای زندگی‌اش سراسر خیر و برکت است و هر وقت از آنها چیزی طلبیده، دست خالی برنگشته‌ و تمام هستی خود را از دولت کریمه سیدالکریم(ع) می‌داند. حالا هم از آنها فقط آبرو و آمرزش دنیا و آخرت می‌خواهد و در 76 سالگی آرزو دارد در چند سال آینده با اتمام آینه‌کاری فضاهای فعلی حرم این حرفه را در این مکان مقدس و نورانی ختم به خیر کند. وی در شهر و محله ما آینه‌کاری اماکن مقدس دیگری چون آستان شیخ صدوق(ره)، آرامگاه بی‌بی شهربانو(س) و آستان امامزاده عبدالله(ع) را هم انجام داده است. نوید فعالیت‌های بسیاری در خارج از کشور داشته که بارها مورد تقدیر قرار گرفته است و علاوه بر عرضه هنر ایرانی خود بارها در دنیا توسط نمایشگاه‌های مختلف حتی پیشنهاد اقامت و تأمین هزینه‌های زندگی‌اش را هم داشته است.

کشف کتیبه قدیمی حرم
سال 1347 برای آینه‌کاری مسجد بالاسر، قسمتی از دیوار را برای نصب داربست چوبی سوراخ کرده و با بنا و دیواری قدیمی روبه‌رو شده است. کتیبه و سردر آجری درگاه اصلی حرم که مزین به خط کوفی بود با قدمتی بیش از هزار سال کشف شده است. 

نیم قرن خدمت در حرم
بعد از انقلاب با توسعه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و با حمایت تولیت جدید تمام صحن‌های جدید را آینه‌کاری کرده‌ حدود 50 سال است که در حرم مشغول به ‌کار است و حتی پدرش هم که استاد ماهری بوده روزگاری در این مکان مقدس آینه‌کاری کرده است. به جز آینه‌کاری ایوان آستان که متعلق به زمان ناصرالدین شاه است و حرم امامزاده حمزه که شاید مربوط به دوره صفوی باشد سایر نقاط حرم را آینه‌کاری کرده. نوید برای ارج نهادن به عظمت و شأن این بزرگواران همواره سعی. کرده طرح‌های متنوع، زیبا و جدید استفاده کند به طوری که از میان این همه دیوار و سقف، چندان طرح‌های تکراری نمی‌توان پیدا کرد. در حالی که طرح‌های با قطعات بزرگ و تکراری علاوه بر راحتی کار از نظر سودهی هم بهتر است. طرح‌های اطراف قبور مطهر هر سه امامزاده متفاوت است و هیچ شباهت و تکراری در آنها دیده نمی‌شود. آینه‌کاری علاوه بر بازتاب نور، درخشش، جذابیت و زیبایی حس و حالت عجیبی را به زائر منتقل می‌کند. 

آینه‌کاری مانند قالیبافی
محمدرضا نوید، هنر آینه‌کاری را مانند هنر قالیبافی می‌داند و می‌گوید: «نقشه و جنس خوب همراه با یک بافت ‌ریز، یک قالی را ارزشمند می‌سازد و در آینه‌کاری یا خاتم‌کاری و کاشیکاری هم طراحی و جنس خوب همراه با ریزه‌کاری‌ها، اثر هنری را باارزش خواهد کرد. در آینه‌کاری تجربه حرف اول را می‌‌زند و هرقدر از هر بخشی از کار کم بگذاریم ارزش و جایگاه کار پایین می‌آید. طراحی دقیق و جالب، ‌ریز‌ه‌کاری و ظرافت، تمیز‌کاری و دقیق‌کاری از جمله مهم‌ترین مواردی است که در این حرفه اهمیت و نقشی کلیدی دارد. در آینه‌کاری ابتدا طرح مورد نظر آماده می‌شود، سپس قالب‌گیری و کاغذ طراحی شده را سوزنی می‌کنند و روی سطح کار می‌گذارند و آن را گرده زنی می‌کنند. پس از آن از روی طرحی که به وسیله گرده بر دیوار منتقل شده، آینه‌کاری را به وسیله چسباندن قطعات آینه روی دیوار با گچ و سریش و چسب چوب انجام می‌دهند. ضخامت آینه یک میلیمتر است و هرچه نازک‌تر باشد کار بهتر و با کیفیت بالایی انجام می‌شود. 

عنایت و برکت در زندگی
ابوالقاسم مقصودی، 15 سال است که شانه به شانه استاد و از همین حرم مقدس وارد حرفه آینه‌کاری شده است. او ضمن بیان ویژگی‌های ارزشمند استاد، از مرموز بودن این آینه‌ها در نگاه دوران کودکانه‌اش و تمرکز و خیره شدن دقایقی روی آنها و علاقه‌ای که بعدها شکل گرفت، می‌گوید. مقصودی اهل شهرری است و خلاقیت، ابتکار و رمز و رموز کار را عواملی می‌داند که سبب جذب، امیدواری و علاقه روزافزون وی به این حرفه شده است. او حضور، کار و نفس کشیدن در این حرم را غیر‌قابل وصف و توصیف می‌داند.

منبع: همشهری محله

برچسب ها:
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر شما:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
کد خبر: 18239
منطقه بیست
سرویس: بچه محل
زمان مخابره: دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۲۸
تلگرام
محله
تهران سما

چند رسانه ای

راهنمای محله